vizit

A vizit, eredetileg egészségügyi rémtörténetekkel indult, melyeket egy szörnyű, ám rendkívül tanulságos élményekben bővelkedő több esztendős vesszőfutás indukált. Immár a gyógyulás rögös útján járva, úgy döntöttem életem egyéb vonatkozásaiban szerzett tapasztalataimat is megosztom olvasóimmal.

Levélküldés

Küldje el Ön is megpróbáltatásairól szóló történetét a

vizit.blog@gmail.com

címre!

Címkék

2009.10.05. 08:49 kanossza

Kanossza 13. – Távozóban

Előzmények: 1. - 2. - 3. - 4. - 5. - 6. - 7. - 8. - 9. - 10. - 11. - 12.

Az első kemoterápiás kezelést követő közel két hétnyi intervallumot emlékezetem egybemosódó napszakok és a tudatalatti katakombáiba süllyesztett események kusza halmazaként rögzítette. Bevallom, a történtek rekonstruálásában az időközben elsajátított koncentrációs technikák mellett pótolhatatlan segítségemre voltak korabeli ápolóim és látogatóim beszámolói.

Ha a szóban forgó időszakkal kapcsolatban mindössze a tényekre kívánok szorítkozni, ismét terjedelmes aktám idevonatkozó adatait idézhetem: „Február 28-án az első széria M-CHOP protokoll részeként CHOP kezelést kapott, e mellett (Mabthera) immunterápiát  indítottunk.” Virág elvtárs óta azonban tudjuk, hogy a tények makacs dolgok, így azért én árnyalnám kicsit a képet és beavatnám önöket a kezelés esetemben tapasztalt mellékhatásainak rejtelmeibe.

 

Tisztelt Olvasók!

Bár a jobb oldali dobozok egyikében folyamatosan ott figyel a felkérés, megerősítésképpen ide is leírom: amennyiben környezetükben akad olyan témába vágó történet, melyet szívesen látnának viszont ezen az oldalon, kérem ne habozzanak azt eljuttatni a vizit.blog@gmail.com címre.

Természetesen a beküldőket a szerkesztés nyűge alól tehermentesítem, a diszkréciót garantálom.

Köszönettel,

Kanossza

 

Annak pontos körülményei ma sem teljesen világosak számomra, miként sikerült az előző epizód végén olvasható dadaista vonalvezetésű diskurzus alapján kideríteni kilétemet és hovatartozásomat, de az tény, hogy megkerültem, miként az is tény, hogy távolmaradásom okán a szóban forgó interjúra egy a célnak alkalmas, későbbi időpontban sor került. Vélhetően ekkor sikerült szalonképes teljesítményt nyújtanom, hiszen a sugárterápiás osztályra március 9-re kaptam terminust.

Mire a sugárterápia vonatkozásában is elveszítettem szüzességemet, még néhány deciliternyi felszívódott a szervezetemben a  bevezetőben említett M-CHOP kódnevet viselő mágikus oldatból. Ha eddig netán azzal álltattam volna magamat, hogy immár a kemoterápia minden kellemetlen tünetét megtapasztaltam, be kellett látnom, hogy a legfrissebb gyógyszeripari fejlesztések még tartogattak számomra meglepetéseket.

Érdekes szerkezet az emberi agy. Élénken él bennem az emléke annak az örömteli tapasztalásnak, amikor a kemó sokkhatása utáni néhány napos mélyrepülést követő első tiszta pillanataim egyikében észrevettem, hogy kétrendbeli eredménytelen vegzáláson átesett lábszáram visszanyerte eredeti térfogatát. Akkor az örömteli tény és az évek óta tartó kanosszám lefolyásának alternatívái között fennálló logikai kapcsolat nem volt teljesen egyértelmű számomra. Ma már magasan kvalifikált szakorvosoktól tudom, hogy a belgyógyászati kivizsgálásomat megelőző történések a végkifejlet szempontjából csupán nehezítő tényezőkként értékelhetők.

A lábam megmenekülése felett érzett eufórikus örömöt ellenpontozandó, néhány étkezést követően döbbentem rá, hogy szag- és ízérzékelésem teljesen megváltozott. Hogy kicsit izgalmasabb legyen, a jelenség naponta új meglepetésekkel szolgált. Amit egyik nap sótlannak éreztem, az 24 óra elteltével ehetetlenül túlsózottnak bizonyult. Olyan, teljesen hétköznapinak tekinthető ízkombinációk beazonosítására is képtelen voltam, mint a hagymás rántotta vagy a káposztás cvekedli. Korábban favorizált ételek hányingert keltettek, a csípős ízt képtelen voltam elfogyasztani, vörös húsok, folyékony és pépes halmazállapotú tejtermékek befogadására alkalmatlannak bizonyultam. Egyik nagyon közeli barátom nagyon szeretett volna a kedvemben járni, számos látogatásának egyikén egy veretes vörösbor-különlegességgel a hóna alatt, zsebében a palack kinyitáshoz szükséges dugóhúzóval érkezett. Nem kellett fegyverrel kényszerítenie, hogy aznapi tortúráim után engedjek a csábításnak. Miközben kinyitotta és az éjjeliszekrényen található bögrékbe töltötte a rubinvörös nedűt, poénból felidézte a szofisztikált borértékelések idevonatkozó verbális eszköztárát – erdei bogyós gyümölcsök mögött felsejlő aszalt meggyel, novemberi nedves avart idéző animális mellékzöngékkel. Miután belekortyoltam, a többszörös Pannon bormustrát nyert italba, leírhatatlan csalódást éreztem. Az akkor fertelmesnek tetsző ízben három teljesen diszharmonikus komponenst – ecetben eltett szilva levét,  németesen elkészített hosszú kávé aromáját, s némi konyakmeggyet – véltem felfedezni.

Párom egyik este hordozható DVD-lejátszóval és féltucatnyi, ízlésemmel kompatibilis filmmel érkezett. Innentől az esti búcsúk úgy zajlottak, hogy miután unszolására gyógyszereimet bevettem, elfogyasztottam egy frissen mixelt, kakaóízű folyékony  vitaminbombát, végeztem esti anyagcserémmel, ő búcsúzóul beállította a számos együtt érző kollégája egyikétől kölcsönkapott készüléket, és türelmesen elmagyarázta a kezelőfelületen található négy vezérlőgomb használatát. Az orvosi rendelvények másnapi betartásával kapcsolatos intelmeket követően megkaptam a jóéjtpuszit, majd elindította a Michael Radford által 2004-ben rendezett Velencei kalmárt. A pazar szereposztás, a Bruno Robeo tervezte látvány, a korhű jelmezek bizsergetően autentikus atmoszférája annyira magával ragadott, hogy a műélvezet idejére még nyomorult helyzetemet is képes volt feledtetni velem; ugyanakkor a zseniális filmet ott tartózkodásom ideje alatt sohasem sikerült végignéznem. Az alkotás félidejében rendre vizelési ingerem támadt, ekkor megállítottam a lejátszót, de mire visszatértem a kórteremhez tartozó, néhány méterre fekvő vizesblokkból, az újraindítás mikéntjére sosem sikerült rájöjjek.

Miután a szórakoztatóelektronikai kísérletek sikertelenségébe végképp beletörődtem, az esti órákban rendre felkerestem a barátságos hangulatú, kertre néző társalgót, ahol korabeli betegtársaimnak minden este újra és újra illedelmesen bemutatkoztam, majd helyet foglaltam a tévékészülék előtt. Alig negyedóra elteltével rendre arra lettem figyelmes, hogy a képernyőn jószerével minden képelem a korabeli Aral benzinkúthálózat logotípiájában domináló kék színben pompázik. Mivel ez a látványvilág hamarosan rendkívül erős szúró fájdalmat okozott a szememben, ilyenkor udvariasan elbúcsúztam, visszavonszoltam magamat a szobába, s megpróbáltam elaludni. Az esetek döntő többségében ez nem sikerült, így újra felkerekedtem, újra leültem, újra a fájdalmas kék, újra visszacsoszogás.

Szemtanúk beszámolóiból tudom, hogy előfordult olyan este, amikor ötször is végigjátszottam ezt a kört. A közösségi helység néhány fős törzsgárdája általában a főműsor végeztével nyugovóra tért. Nem akarván zavarni sorstársaimat tévénézéssel, ilyenkor útra keltem, s órákon keresztül hangtalanul csoszogva kísértettem az S-betűre emlékeztető alaprajzú folyosón.

Az ápolók értetlenül álltak az előtt, hogy velük szemben totális elutasítást tanúsítottam, a gyógyszerek bevételét nem ritkán napokig megtagadtam, az injekciók alkalmával hisztiztem; ugyanakkor mizantróp hozzáállásom ellenére az évtizedek óta létező osztály történetében is példátlan mennyiségű látogató keresett fel.

Elérkezett a nagy nap, amikor az orvoscsoport több tagja is meglátogatott a reggeli órákban, és sokat sejtetően bizakodó arccal közölték, hogy ma kerül sor arra a terápiára, amely látásom visszanyerésével kecsegtet. Kisvártatva a betegszállító is megérkezett. Számomra mindaddig ismeretlen útvonalon suhantunk, fotocellás ajtók nyíltak, csukódtak, olykor liftre várakozva különböző bolygókról elnevezett terápiák helyszínét jelölő útbaigazítótáblákat láttam, majd megérkeztünk egy kényelmes kanapékkal, televízióval berendezett váróba. A betegszállítóhoz intézett, az ajtó mögötti technológiát firtató kérdésemre tömör válasz érkezett: ez itt a kobaltágyú. Ne ijedjen meg. Ismertem olyat, aki majdnem egy évig várt, hogy sorra kerüljön, és képzelje, ettől rendbe jött!

Ahogy visszaemlékszem, ezektől a szavaktól egy leheletnyi optimizmus, annyi sem költözött belém. És akkor, még nem is tudtam, hogy mi következik ezután...
 

16 komment


A bejegyzés trackback címe:

https://vizit.blog.hu/api/trackback/id/tr401427331

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

H1N1virus 2009.10.05. 09:08:04

Ennek a blognak már a headerjétől is felhúzom magamat! Na nem azért, mert rossz!

laszy001 · http://www.autostat.hu/ 2009.10.05. 09:19:20

Kívánok neked minden jót! És sok sok kitartást!

Volla 2009.10.05. 11:03:06

Vártam már ezt a posztot, most meg várhatom a következőt.. Nekem ezek a dolgok eddig semmit sem mondtak.. nem hiszem, hogy valaha is voltam már ennyire kíváncsi egy történet végére. Kitartás és minden jót!

kanossza 2009.10.05. 11:35:15

@Volla:

A történet végére jómagam is kíváncsi vagyok.

Az iménti kötözés alkalmával, jobb hírekre számítottam. Ezzel együtt, bennem, a reményt, a számos még csak terv szinten létező elképzelés megvalósításának lehetősége tartja.

theresa 2009.10.05. 13:49:23

Tökéletes pontossággal írtad le a kemo okozta ízlelés-szaglás változást.
Nekem volt egy bio-vega bolognai mártás kedvencem, ait most képtelen vagyok megenni - olyan savanyú -, pedig felhalmoztam belőle néhány üveggel. :)
Biztos, hogy a mostani nem annyira kedvező hírek fordulatot vesznek, csak még nem látod át. Az évek alatt ezt figyeltem meg. Valahogy az újra és újra bekövetkező kilátástalan helyzetekre egyszer csak jön a megoldás, olyan, amiről addig soha még csak nem is hallottam. Máskülönben már biztosan nem is tartanánk itt, ha nem így lenne.

Ma voltam bizottság előtt, elfogyott a táppénzem, muszáj nyugdíjba menni. :((( Ettől is félek, mert ha a rákba nem haltam bele, akkor lehet, hogy majd éhen halunk a gyerekemmel.

Fém fatál 2009.10.06. 07:58:43

A stílusod alapján sejtettem, hogy nem a Rambo 3 lesz a kompatibilis film. Aki a nyomorát ilyen laza csuklóval tudja felskiccelni, ilyen finoman adagolja a fájdalmat és a humort, az kis eséllyel zs-kat. rajongó. :)
A történet továbbra is elborzaszt, és továbbra is jókat röhigcsélek az ilyen részeknél: (itt egy idézet következne, de annyira jó a szöveg, úgy egymásba szőtted a mondatokat, hogy önmagában nem is lehet egy "kiemelten vicceset" találni. Az egész posztot meg mégsem idézhetem be... :)

(Tudom, hogy nem tart ott a regény, de előrelapoznék egy picit: lábad hogy van? "Érzie-e mán, hogy javul?")

Fém fatál 2009.10.06. 08:15:17

@theresa:
Szerintem nem benned van a hiba, a sok üveg "bio-vega bolognai mártás" mind romlott. :)))
Tudom, közhely, de azok meg igazak szoktak lenni: ami nem öl meg... Téged semmi sem küldhet már padlóra.
A gyerek meg egy kétlábon járó bio-akkumulátortöltő. Én ha nagyon lent vagyok, csak magamhoz ölelem, és már érzem is, hogy "tölt". :)))

kanossza 2009.10.06. 09:47:15

@Fém fatál:

A pénteki kötözés óta, a tegnapi sebkezelés alkalmával találkozott a sebbel, az operációt végző sebész. Azt mondta, jobbra számított. Nem kizárt, hogy hibát követtem el, amikor a hétvégi búcsúkor, a mielőbbi mobilizációra vonatkozó kérését, kicsit túlreagáltam és a helyzetemhez képest hosszú sétákba ragadtattam magamat.

Immár kicsit visszafogottabb vagyok, csak ez a blogra nézvést, annyi kellemetlenséggel jár, hogy az időközben benépesült szobában, már nem vagyok olyan hatékony, mint korábban. Ez az oka annak, hogy a mai poszt, talán a délutáni óráknál hamarabb, nem is tud élesedni. Most a kötözésig rendelkezésemre álló időt szeretném írással tölteni.

joka100 2009.10.06. 10:20:46

@kanossza:

Jók az írásaid, tényleg, de csak az utolsó hsz-odban 7, azaz hét teljesen felesleges vesszőt tettél.
Azért vessző ide vagy oda, elolvasom a többi posztokat is :-)

Fém fatál 2009.10.06. 10:45:18

@joka100:
Na nemáááá.... Szerintem ne foglalkozz annyit a mások vesszőjével... :)))

(Remélem, soha nem fajul oda a társadalom, hogy csupán vesszőhibákat vét, mert akkor nekem fölkopik az állam. :))))

Fém fatál 2009.10.06. 10:51:56

@kanossza:
Ezt kissé szomorúan olvasom. A mobilizációs túlreagálást mélyen megértem, szerintem minden ép pszichikumú ember így járt volna a helyedben. Ezt hívják szerintem reménynek, optimizmusnak, esetleg akaraterőnek. Ezek híján az emberi létezés kimerül a vegetálásban. Remélem, semmi végzetes nem történt meggyötört végtagoddal.

Mondjuk, ilyen rissz-rossz indokok nem hátráltathatnak a blogolásban, hiszen a kezeddel írsz... (Ugye?!) :)))

FlybyWire 2009.10.06. 11:14:17

@joka100: Csak 5 fölösleges (hibás helyen levő) vessző van, ne túlozzunk :D

Miigeii 2009.10.06. 15:48:29

Én itt lapítok az első poszt óta.
Mindent elolvastam, várom a következőket. Ha nem ismernéd esetleg, Kanossza, olvasd el ezt: www.hinta.hu/bevagas.php?p=1
Fanyar és vicces, és esendő és szívszorító, ugyanezek jutnak eszembe a te blogodról is.
Kitartást, sok-sok erőt kívánok.
A látogatóid pedig egészen biztos, hogy - a saját élniakarásodon túl, -sokat tesznek közvetve azért, hogy mindig legyne egy holnap, amiben mindig felsejlik egy kis remény és bizalom. Máshogy nem lehet. És szerintem kicsit az is öngyógyító, hogy írsz ki magadból - a kínjaidból.

kanossza 2009.10.06. 21:04:25

@Fém fatál:

Azóta, kicsit változott a felállás. Most a részletektől eltekintek. A lényeg, hogy a sebem ma két alkalommal került kitisztításra és immár antibiotikummal térek nyugovóra egy nyugalmasabb szobában.

Akadtak, akik ingerült hozzászólásaikban a fejlécben látható kép eltávolítását követelték, mondván: riasztó. Akkor nem akartam vitába szállni, mert úgy éreztem, majd a blogot olvasva ők is rájönnek, miért nem pamutgombolyaggal rakoncátlankodó cicákról készült fotóval illusztrálom az oldalt. Egyébiránt, eredeti tervem az volt, a műtétet követően kicserélem a korábbi headert egy aktuálisra. Most azonban nincs lelkierőm megörökíteni a feltárás utáni állapotában a lábamat és ez az előző két „sebész zseninek” köszönhető.

@Miigeii:

Rátapintottál!:)

Klinikai szakpszichológusommal folytatott legutóbbi beszélgetésünk két fontos végkövetkeztetéssel zárult:
Ha az elszenvedett kínokat – korábbi szokásommal egyezően – magamban tartom, az újabb bonyodalmak forrása lehet.
A lehető leggyorsabban megnyugtató rendezést kell nyerjen a lábammal kapcsolatos probléma, mert ez több vonatkozásban is gátol a haladásban.

A mai happy end az, hogy a Gondviselőnek hála, egy hete végre jó kezekbe került a végtagom sorsa!

Máma, már nem hasad tovább.

Holnap pedig, friss poszt vár minden Tisztelt Olvasót.

Fém fatál 2009.10.06. 21:46:17

A fejlécben látható kép ijesztő. Ahogy a sztori is. Meg valahogy... illik az oda, na. Így nemesül szimbólummá egy riasztóan rügyvedt láb. Ez ám a karrier. :)

kanossza 2009.10.07. 09:42:23

@Fém fatál:

Karrier? Furcsa, de ez a kifejezés, még nem jutott eszembe a históriámmal kapcsolatban.
süti beállítások módosítása